Eerst je doel bepalen
Wanneer je start met het aanmaken van je campagne moet je eerst het doel van je campagne bepalen en kiezen. Althans het moet niet, want je kan altijd als laatste optie kiezen voor het aanmaken van een campagne zonder vooraf ingesteld doel.
Hieronder zal ik voor de verschillende doelen aangeven wat de opties en de gevolgen van je keuze zijn.

- Sales
Stimuleer het aantal verkopen op uw website, in uw app, in uw fysieke winkel of per telefoon.CAMPAGNETYPEN
Zoeken • Display • Shopping • Video • Smart • Discovery - Leads
Genereer leads en andere conversies door klanten aan te moedigen actie te ondernemenCAMPAGNETYPEN
Zoeken • Display • Shopping • Video • Smart • Discovery - Websiteverkeer
Zorg ervoor dat de juiste mensen uw website weten te vinden
CAMPAGNETYPEN
Zoeken • Display • Shopping • Video • Discovery - Product- en merkoverweging
Moedig mensen aan uw producten of services te ontdekken.
CAMPAGNETYPEN
Video - Merkbekendheid en bereik
Bereik een zo groot mogelijke doelgroep en vergroot uw naamsbekendheid
CAMPAGNETYPEN
Display • Video - App-promotie
Genereer meer installaties, interacties en pre-registraties voor uw app
CAMPAGNETYPEN
App - Lokale winkelbezoeken en promoties
Bezoeken aan lokale winkels stimuleren, waaronder restaurants en autodealers.
CAMPAGNETYPEN
Lokaal - Campagne maken zonder vooraf ingesteld doel
Een van de beschikbare campagnetypen gebruiken en stap voor stap een campagne maken zonder een doel te selecteren
- Maar wat zijn nu de verschillen tussen de campagnes? Waarom zou ik bijvoorbeeld voor een sales campagne kiezen in plaats van een lead campagne.
Dit verschil zit hem voornamelijk in het soort bedrijf dat je bent, namelijk een ecommerce bedrijf die producten verkoopt of een bedrijf wat diensten aanbiedt.
Bij een ecommerce bedrijf doe je een product in je winkelmandje, vervolgens geef je gegevens door zodat de bestelling verzonden kan worden en reken je af via een betaaloptie of stap.
Bij het genereren van leads kan je denken aan het invullen van een offerte, een contactformulier of andere formulieren. Hierbij gaat het meestal om het verkrijgen van gegevens of informatie van de potentiële klant.
Eigenlijk is het makkelijker om de salesfunnel erbij te pakken en aan de hand hiervan de verschillende opties door te nemen.
Bij een salesfunnel doorloopt een klant de stappen van suspect – lead – prospect – customer. Hier zou je zelfs nog een ambassador aan toe kunnen voegen. Dan heb je het see-think-do-care model.
Maar wacht even, eerst heb je het over de klant en dan de stappen die hij doorloopt.
Deze stappen zijn dus
- See-think-Do-Care
- Awareness-Interest-Desire-Action-Satisfaction
- Awareness-Interest-Sale
- Gevonden worden, Coverteren
- Attract-Convert-Close-Delight
Strangers->Visitors->Leads->Customers->Promoters
Google gebruikt hier zelf het See-Think-Do model bij.
Eerst zie je iets, dan neem je het mee in je overweging en vervolgens ga je over tot actie. In ieder van deze stappen zijn er andere campagnetypen die hierbij aansluiten. Dit is duidelijker te zien in onderstaande afbeelding.