Wetten & regels

© Copyright Ziemo

Wetten & regels

In de wereld van vandaag draait alles om gegevens of data. Het zijn de bouwstenen van besluitvorming, de sleutel tot groei en innovatie. 

Looker Studio is een krachtige tool waarmee gebruikers op een speelse en creatieve manier gegevens kunnen verkennen, visualiseren en begrijpen. 

Met Looker Studio kunnen gebruikers interactieve dashboards en rapporten maken die niet alleen informatief zijn, maar ook esthetisch aantrekkelijk.

Hiermee laat je gegevens tot leven komen!

Google toestemmingsmodus (Google Consent Mode V2)

Vanaf 6 maart aanstaande heeft Google nieuwe privacy regels verplicht gesteld (Google Consent Mode V2). Simpel gezegd komt het erop neer dat Google geen informatie meer wil verwerken op het moment dat de bezoeker daar niet nadrukkelijk toestemming voor heeft gegeven. Dit zorgt ervoor dat programma’s als Google Analytics (wat verkeer naar je website meet) en Google Ads (waarin advertenties op basis van resultaten worden getoond) niet meer (goed) werken. Mogelijk dat het niet voldoen aan deze richtlijn ook van invloed wordt op de vindbaarheid van je website, maar dit is nog niet zeker.

 

Je bent dus niet verplicht om een aanpassing op de site door te voeren, maar dat kan dan wel gevolgen hebben. Het is op te lossen door op de website de bezoekers expliciet toestemming te vragen gegevens door te sturen. Dit kan via een standaard cookie melding. 

Wanneer je hiervoor kiest zijn er twee opties:

De gratis variant:

    • Er zijn geen kosten voor de cookiemelding
    • Het is niet mogelijk de cookiemelding op de site aan te passen
    • Het is niet mogelijk deze variant te gebruiken voor sites met meer dan 50 pagina’s
    • Het is niet mogelijk deze variant te gebruiken wanneer de website meerdere talen heeft.

De betaalde variant:

    • De jaarlijkse kosten voor deze cookiemelding zijn € 175,-
    • Het is mogelijk de cookiemelding aan te passen naar bijvoorbeeld de eigen huisstijl en andere lay-out
    • Deze variant is ook te gebruiken voor sites met meer dan 50 pagina’s
    • Deze variant kan ook gebruikt worden bij websites in meerdere talen.

Vanwege de privacywetgeving is het nodig om vóór 6 maart Google Consent Mode V2
geïnstalleerd te hebben op je website. Het kan juridische gevolgen hebben als je hier niet
aan voldoet, maar je kunt hierdoor ook belangrijke data verliezen.
Wat is Google Consent Mode V2
Google Consent Mode V2 is eigenlijk een toestemmingsmodus en een framework dat werkt
met de toestemmingsbanner (cookies) van de website. Als een websitebezoeker bepaalde
cookies niet accepteert, wordt er geen data verzameld over deze gebruiker.
Google Consent Mode V2 biedt de mogelijkheid om het aantal bezoekers dat cookies
weigert te analyseren door middel van modellering. Het zendt een bericht naar Google
Analytics en Google Ads, en zegt als het ware: ‘’Deze bezoeker wil niet worden gemeten,
maar we zijn wel benieuwd naar de activiteiten’’. Met deze gegevens krijg je dus een beter
inzicht in de data en resultaten van bijvoorbeeld Google advertenties of gebeurtenissen op
de websites, zoals websitebezoekers.
Vervolgstappen
Vanaf 6 maart 2024 wordt er actief gehandhaafd of jij dus én een cookiebanner (1) op je
website hebt, én Google Consent Mode V2 (2) geïmplementeerd hebt. Zo niet? Dan kan dit
gevolgen hebben en verlies je dus belangrijke data zoals het aantal boekingen dat uit een
Google Ads campagne is gekomen of websitebezoekers. Kortom, Google Consent Mode is
een vereiste voor goede online marketing.
Cookiebanner
Als je nog geen cookiebanner op de website hebt, dan is het tijd om deze te implementeren
via een Consent Management Platform (CMP). Wij raden Cookiebot aan, omdat deze ook is
uitgelicht door Google zelf. Hierin kun je voor een gratis of een bepaalde versie kiezen.
Een gratis versie kun je alleen kiezen bij de volgende vereisten:
Je website heeft minder dan 50 pagina’s;
Je website heeft 1 taal en is dus niet multi-language;
Je wilt de cookiebanner niet customizen door het aanpassen van logo en kleuren.

De gratis cookiebanner ziet er zo uit (aan de onderkant van de website):

Voldoe je dus niet aan bovenstaande eisen of wil je graag de banner customizen? Dan is
het nodig om een betaalde versie te implementeren. De betaalde versie kan er dan zo uit
komen te zien (wanneer je de banner customized):

Google toestemmingsmodus (Google Consent Mode V2)

Vanaf 6 maart aanstaande heeft Google nieuwe privacy regels verplicht gesteld (Google Consent Mode V2). Simpel gezegd komt het erop neer dat Google geen informatie meer wil verwerken op het moment dat de bezoeker daar niet nadrukkelijk toestemming voor heeft gegeven. Dit zorgt ervoor dat programma’s als Google Analytics (wat verkeer naar je website meet) en Google Ads (waarin advertenties op basis van resultaten worden getoond) niet meer (goed) werken. Mogelijk dat het niet voldoen aan deze richtlijn ook van invloed wordt op de vindbaarheid van je website, maar dit is nog niet zeker.

 

Je bent dus niet verplicht om een aanpassing op de site door te voeren, maar dat kan dan wel gevolgen hebben. Het is op te lossen door op de website de bezoekers expliciet toestemming te vragen gegevens door te sturen. Dit kan via een standaard cookie melding. 

Wanneer je hiervoor kiest zijn er twee opties:

De gratis variant:

    • Er zijn geen kosten voor de cookiemelding
    • Het is niet mogelijk de cookiemelding op de site aan te passen
    • Het is niet mogelijk deze variant te gebruiken voor sites met meer dan 50 pagina’s
    • Het is niet mogelijk deze variant te gebruiken wanneer de website meerdere talen heeft.

De betaalde variant:

    • De jaarlijkse kosten voor deze cookiemelding zijn € 175,-
    • Het is mogelijk de cookiemelding aan te passen naar bijvoorbeeld de eigen huisstijl en andere lay-out
    • Deze variant is ook te gebruiken voor sites met meer dan 50 pagina’s
    • Deze variant kan ook gebruikt worden bij websites in meerdere talen.

Vanwege de privacywetgeving is het nodig om vóór 6 maart Google Consent Mode V2
geïnstalleerd te hebben op je website. Het kan juridische gevolgen hebben als je hier niet
aan voldoet, maar je kunt hierdoor ook belangrijke data verliezen.
Wat is Google Consent Mode V2
Google Consent Mode V2 is eigenlijk een toestemmingsmodus en een framework dat werkt
met de toestemmingsbanner (cookies) van de website. Als een websitebezoeker bepaalde
cookies niet accepteert, wordt er geen data verzameld over deze gebruiker.
Google Consent Mode V2 biedt de mogelijkheid om het aantal bezoekers dat cookies
weigert te analyseren door middel van modellering. Het zendt een bericht naar Google
Analytics en Google Ads, en zegt als het ware: ‘’Deze bezoeker wil niet worden gemeten,
maar we zijn wel benieuwd naar de activiteiten’’. Met deze gegevens krijg je dus een beter
inzicht in de data en resultaten van bijvoorbeeld Google advertenties of gebeurtenissen op
de websites, zoals websitebezoekers.
Vervolgstappen
Vanaf 6 maart 2024 wordt er actief gehandhaafd of jij dus én een cookiebanner (1) op je
website hebt, én Google Consent Mode V2 (2) geïmplementeerd hebt. Zo niet? Dan kan dit
gevolgen hebben en verlies je dus belangrijke data zoals het aantal boekingen dat uit een
Google Ads campagne is gekomen of websitebezoekers. Kortom, Google Consent Mode is
een vereiste voor goede online marketing.
Cookiebanner
Als je nog geen cookiebanner op de website hebt, dan is het tijd om deze te implementeren
via een Consent Management Platform (CMP). Wij raden Cookiebot aan, omdat deze ook is
uitgelicht door Google zelf. Hierin kun je voor een gratis of een bepaalde versie kiezen.
Een gratis versie kun je alleen kiezen bij de volgende vereisten:
Je website heeft minder dan 50 pagina’s;
Je website heeft 1 taal en is dus niet multi-language;
Je wilt de cookiebanner niet customizen door het aanpassen van logo en kleuren.

De gratis cookiebanner ziet er zo uit (aan de onderkant van de website):

Voldoe je dus niet aan bovenstaande eisen of wil je graag de banner customizen? Dan is
het nodig om een betaalde versie te implementeren. De betaalde versie kan er dan zo uit
komen te zien (wanneer je de banner customized):

Voeg je koptekst hier toe

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam vel dui sit amet erat euismod interdum sed eget dui. Aliquam iaculis lacinia lorem, vitae volutpat velit rutrum vitae. Etiam in fringilla elit. Phasellus rutrum tellus blandit ante congue, ac eleifend velit molestie. Aenean a lacus non ipsum efficitur tincidunt eu vel turpis. Nam feugiat quam ut est lacinia, vel molestie sapien fermentum.